Det är inte bara i Sverige som mopeden är populär, även utanför våra gränser har folk insett att fordonet som går snabbare än en cykel och är billigare än en bil är väldigt, väldigt praktiskt. Mopedkulturen ser annorlunda ut beroende på vilken världsdel man väljer att titta på, men gemensamt har alla länder att de som kör moppe är frälsta och glada för den tvåhjulade lilla farkosten. Åker du moped och behöver mopedtillbehör finns många att höra av sig till. Detta har blivit en aktivitet som allt fler drar sig åt och som alltid är intressant!
1970 en revolution för mopeder
I USA slog moppen igenom stort under 1970-talet. Tack vare bensinkriset under den här tiden blev mopeden ett bra alternativ för de som ville spara pengar och bränsle. En kille som skrivit en avhandling om den europeiska mopedkulturen fick två mopeder och lite pengar av den franska mopedtillverkaren Motobécane för att promota deras moped. Då lyckades studenten få kongressen att klassificera mopeden officiellt och sen rullade det på av sig själv.
Eftersom avstånden är så stora i den här delen av världen, har det inte alltid varit så praktiskt att köra moppe. Nu börjar dock scooter-kulturen från Europa spridas till USA också. Varje storstad i USA har minst en scooterklubb och några är riktigt berömda, precis som en del scooterförare. Några kändisar som gillar att åka moped är bland annat Gwyneth Paltrow, Brad Pitt och Jude Law.
I Europa finns en mängd olika seder och regler gällande mopeder:
- I Österrike måste mopedföraren antingen ha körkort eller speciellt mopedpass.
- I Danmark använder man sig av mopedklasserna ”liten moped” och ”stor moped”.
- I Ungern kostar en mopedförsäkring bara cirka 70 kronor.
- I Italien får man inte köra moped på motorvägen.
- I Ryssland får man inte lov att skjutsa en extra passagerare på moped.
I Filipinerna är mopeden enormt populär. Det som vi kallar moped räknas här som en underbone. Det är en moped som ser ut som scooters eller så kallade ”step-throughs”. Här bygger man gärna ut sitt fordon med stereosystem och neonljus. Andra ser till att modifiera sina mopeder och ta bort alla överflödiga delar, så att de blir snabbare på ett billigt vis och kan användas för gaturace. De kan också byggas om för att få plats med fler passagerare och mer bagage, till exempel med hjälp av en sidovagn, eller dekoreras för att vara så snygga som möjligt.
Alltid trendig
I Brasilien är mopeden också populär i alla samhällsklasser. Här sa lagen länge att alla som kan läsa får lov att köra moped, men nyligen gjordes ett tillägg som säger att man även måste vara över 18 år gammal. Mopeder på under 50 kubik är de som oftast förekommer, eftersom de inte kräver registreringsskylt och därför inte kan få böter, varken för fortkörning eller felparkering. Det har på senare tid blivit populärt för turister att hyra scooter för att ta sig runt städer som Rio de Janeiro, och de vill också helst köra de mindre modellerna.
I Burkina Faso har mopeden hög status och det är något av det coolaste man kan göra, att köra moped. Det finns många så kallade mopedgäng, några har till och med inspirerat gäng som är med i The Moped Army.